Oficialii Uniunii Naționale a Societăților de Asigurare și Reasigurare din România (UNSAR), ai Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) și ai Patronatului Industriei Asigurătorilor din România (PIAR) critică prevederile proiectului de plafonare a tarifelor pentru polițele de asigurare civilă auto obligatorie (RCA), după cum arată documentul de poziție transmis Ministerului Finanțelor Publice, consultat de Gândul.
Principalii actori de pe piața asigurărilor au trimis Ministerului Finanțelor Publice principalele concluzii, după ce au analizat proiectul de Hotărâre de Guvern de plafonare a tarifelor RCA la nivelul din martie 2022, elaborat de Autoritatea de Supraveghere Financiară și publicat miercuri, după avizarea internă, în dezbatere publică pe site-ul MFP.
În documentul consultat de Gândul, UNSAR, BAAR și PIAR transmit obiecțiile punctuale asupra articolelor din proiectul de Hotărâre de Guvern și subliniază că se opun implementării în această formă.
Proiectul de act normativ pe care Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) l-a elaborat și l-a transmis la Ministerul Finanțelor spre a fi avizat și depus în Guvern pentru adoptare, detaliat miercuri de Gândul, a fost pus în dezbatere publică în contextul creșterii tarifelor de referință pentru RCA și mai ales a retragerii autorizației de funcționare a societății Euroins, al patrulea asigurător care iese de pe piață în ultimii opt ani. Proiectul prevede revenirea la prețurile din 1 martie anul trecut, pentru o perioadă de șase luni.
„În calitate de reprezentanți ai societăților de asigurare autorizate să practice asigurarea RCA în România, vă scriem pentru a exprima punctul de vedere al acestei industrii în legătură cu proiectul de Hotărâre privind stabilirea tarifelor de primă maxime aplicabile de către societățile de asigurare care practică asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terțelor persoane prin accidente de vehicule și de tramvaie (în continuare denumit Proiectul de HG), întrucât considerăm că acest Proiect de HG încalcă în mod evident legislația europeană, este lipsit de fundament economic și ambiguu pe anumite aspecte, riscând să destabilizeze și mai mult piața de asigurări RCA, serios afectată de falimentele Astra Asigurări, Carpatica Asigurări, City Insurance și de insolvența constatată a Euroins”, au transmis oficialii UNSAR, BAAR și PIAR.
„Subliniem că la o soluție similară s-a mai apelat și în anul 2016, când tot printr-un HG, întemeiat tot pe art. 4 alin. (3) din Legea nr. 21/1996, s-au plafonat tarifele de primă RCA. Realitatea a demonstrat că nu a fost o soluție benefică nici pentru piața de asigurări din România și nici pentru asigurații și persoanele prejudiciate deopotrivă, mediul concurențial a fost grav afectat, iar România s-a confruntat în 2021 și 2023 cu un faliment și o insolvență de o magnitudine mult mai mare ca falimentele anterioare din industria de asigurări”, au transmis oficialii principalilor actori din piața asigurărilor.
Mai mult, aceștia i-au amintit ministrului Finanțelor că împotriva României s-a declanșat procedura de infringement, care a încetat abia după ce s-a renunțat la intervenția statului în politica de prețuri a societăților de asigurare.
„Nu în ultimul rând, Legea nr. 132/2017 a creat dezechilibre importante în funcționarea normală a pieței de asigurări bazată pe competitivitate, profitabilitate și prudențialitate, fapt ce nu a favorizat deloc dezvoltarea acesteia prin intrarea unui număr suficient de societăți de asigurare pe această piață care să crească concurența în beneficiul clienților, ba dimpotrivă”, au transmis UNSAR, BAAR și PIAR.
Potrivit reprezentanților industriei, în prezent, deși numărul de vehicule înmatriculate se apropie de 10 milioane, numărul asigurătorilor RCA activi din România este de doar 8. Ca termen de comparație, Cehia are 12, la o piață de aproximativ 6 milioane de vehicule.
Conducerile UNSAR, BAAR și PIAR au transmis soluțiile pe care le consideră esențiale pentru o piață funcțională și atractivă dedicată consumatorilor:
Practic, la fiecare 100 de mașini înmatriculate în România, cel puțin 6 produc accidente în trafic soldate cu pagube materiale sau vătămări corporale și decese, comparativ cu 4,08% – frecvența înregistrată în Bulgaria, 3,2% în Polonia, 2,7% în Cehia, 2,3% în Ungaria și 1,65% în Croația.
UNSAR, BAAR și PIAR s-au angajat într-un astfel de demers și se declară deschiși în a colabora cu alte organizații și instituții publice în acest sens.
„Având în vedere toate argumentele expuse mai sus, considerăm că modificarea cadrului normativ în domeniul asigurărilor auto necesită un pachet de măsuri mai amplu care să fie discutat împreună cu toate părțile direct implicate. Ne dorim, așadar, să contribuim și să fim parte din această discuție. Industria de asigurări a fost și va continua să fie un partener profesionist și echilibrat în vederea asigurării unui cadru legislativ care să îmbunătățească funcționarea pieței de asigurări, în beneficiul tuturor cetățenilor”, arată principalii actori din piața asigurărilor.
Proiectul Hotărâre privind stabilirea tarifelor de primă maxime aplicabile de către societățile de asigurare care practică asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terțelor persoane prin accidente de vehicule și de tramvaie poate fi consultat aici.
Nota integrală de fundamentare a proiectului poate fi citit aici.
Proiect HG RCA_22032023 by Gandul.info on Scribd
CITEȘTE ȘI: